Kozmetické výrobky zohrávajú významnú úlohu  v bežnom živote. Každý deň zhruba  450 milliónov Európanov používa mydlo a zubnú pastu, väčšina aj antiperspirant či dezodorant, mnohí šampón a kondicionér, holiaci krém, prípravok po holení, vonný prípravok, mejkap  a iné produkty. V súčasnosti európske ženy používajú denne v priemere 6 až 10, muži 3 až 5 kozmetických výrobkov. Kozmetický a parfumársky priemysel v EÚ ich vyprodukuje ročne okolo 7 miliárd kusov, čo predstavuje obchodný obrat zhruba 50 miliárd eur. Z túžby predstihnúť požiadavky trhu i z dôvodu konkurenčného tlaku inovujú významné kozmetické spoločnosti ročne až štvrtinu svojej produkcie.

Kozmetika očami spotrebiteľov a predajcov

 

v Bežných spotrebiteľov, ale aj predajcov a profesionálov, zaujíma najmä účel použitia kozmetického výrobku, pretože to je dôvod, pre ktorý ho zakúpia alebo použijú. Rozoznávame  kozmetické výrobky hygienické, ochranné a preventívne, regeneračné a kondicionačné, dekoratívne, vonné a iné nešpecifické alebo multifunkčné.

Hygienické  kozmetické výrobky

Ich účelom je čistiť a dezinfikovať tvár, telo, vlasy, zuby, ústnu dutinu a nechty, korigovať

ľudské pachy alebo odstrániť nežiaduce ochlpenie. Rozoznávame tieto hygienické prípravky:

čistiace (toaletné mydlá a syndety, čistiace vody, gély, mlieka, pasty, niektoré masky a pílingy, šampóny na vlasy a telo, výrobky do kúpeľa, vlhké obrúsky a náplaste, zubné pasty, odličovacie prípravky, odlakovače a iné),
dezodoračné a antiperspiračné,
dezinfekčné a antiseptické,
holiace a depilačné.

Ochranné a preventívne kozmetické výrobky

Ich účelom je chrániť kožu a jej súčasti proti bežným vplyvom prostredia (chladu, teplu, vlhku, suchu, dehydratácii) prípadne proti určeným škodlivinám (proti slnečnému žiareniu, škodlivinám životného a pracovného prostredia). Rozoznávame tieto ochranné a preventívne prípravky:

ochranné pracovné a priemyselné bariérové,
ochranné športové a poveternostné,
ochranné proti slnečnému žiareniu (pred opaľovaním a na opaľovanie),
preventívne zubné,
masážne na tvár a telo.

 

Regeneračné a kondicionačné kozmetické výrobky

Ich účelom je udržiavať pokožku, telo, vlasy a nechty v dobrom stave alebo spomaliť zjavné prejavy ich starnutia. Predstavujú širokú a spotrebiteľsky veľmi atraktívnu skupinu výrobkov. Rozoznávame tieto regeneračné a kondicionačné prípravky:

hydratačné,
osviežujúce,
tonizujúce liftingové,
výživné,
revitalizačné,
bioaktívne multiaktívne,
protivráskové,
anticelulitídové, formujúce zoštíhľujúce.

 

Dekoratívne kozmetické výrobky

Ich účelom je vytvárať farebné efekty alebo formovať a fixovať vlasy. Rozoznávame tieto dekoratívne prípravky:

vytvárajúce farebné efekty na koži, očných viečkach, mihalniciach, obočí, perách, nechtoch a vlasoch,
samoopaľovacie,
bieliace, spomaľujúce a urýchľujúce tvorbu pigmentu pokožky,
na chemickú preparáciu, formovanie a fixáciu vlasov.

 

Vonné kozmetické výrobky

Ich účelom je parfumovať a nie prekrývať telesné pachy. Rozoznávame tieto vonné prípravky:

parfumy,
parfumové vody,
toaletné vody,
kolínske vody, osviežujúce vody a vonné závoje.

 

Multifunkčné kozmetické výrobky

Ich účel je viacsmerný a neraz je obtiažne ich jednoznačne zaradiť do niektorej z vyššie uvedených skupín – kombinujú viac účinkov v jednom výrobku. Sú trendom modernej kozmetiky. Napríklad vlasový gél obsahuje látku, ktorá pohlcuje zápach dymu, mydlo na ruky intenzívne prevonia okolie, vlasové prípravky vyrovnávanie a spevnenie vlasov obsahujú ultrafialové filtre chrániace vlas pred škodlivými účinkami slnečnéhožiarenia,  dokonca pleťový krém pre diabetikov obsahuje látku s antidiabetickým účinkom, a podobne.

Uplatňuje sa aj členenie podľa lokality na tele, na ktorú je kozmetický výrobok určený. Rozoznávame prípravky na pokožku, ruky, nohy, nechty, vlasy, intímne časti tela, ústnu dutinu, na pery a na okolie očí.

 

Obľúbeným kľúčom obchodníkov je forma obalu. Teda či sa tovar dodáva v téglikoch, tubách, fľaškách rôzneho vyhotovenia, flakónikoch, tabletách, kapsliach, ampulkách, vrecúškach, vo forme nekonečného perforovaného pásu vo valcoch a podobne. V malopredajniach je toto kritérium menej vhodné, ale (na škodu obchodníkov) často uplatňované. Výrobky rovnakého kozmetického radu, ktoré boli vyvinuté pre nadväznosť vlastností a vrstvenie účinkov (napríklad čistiace mlieko vo fľaškovom obale, pleťový krém v tégliku a pleťová maska v tube), sú v predajni pre zákazníka neidentifikovateľne oddelené.

V obchode je navyše potrebné rozlišovať i veľkosť obalu – či ide o malospotrebiteľské balenie alebo profesionálne (kabinetné) balenie. Niektoré druhy výrobkov pre profesionálov (napríklad pleťové masky pre kozmetické salóny) majú krátku dobu spotreby a osobitné požiadavky na skladovanie. Preto ich nie je možné distribuovať typickým pultovým predajom.

Populárne sú jednorazové balenia kozmetiky. Napríklad lesk na pery sa už vyrába vo forme jednorazových dávok. Podobne ako tabletka acylpirínu, sa dávka vylúpne z ochrannej fólie. Praktické sú aj minibalenia do kabelky či na cesty. Napríklad multifunkčný balíček malého rúžu, maskary, ceruzky na obočie a očné viečka v dvoch farbách.

Stále aktuálnejším „kľúčom“ výrobcov je štandard výrobku a štandard obalu. Ovplyvňujú cenu a následne cieľovú skupinu zákazníkov, podľa ich sociálneho postavenia a ochoty vynaložiť na kozmetiku finančné prostriedky.

Kozmetika očami výrobcov,  dozorných orgánov a ekológov

 

v Kozmetických výrobcov počas výroby zaujíma najmä fyzikálna forma prípravku, pretože rozhoduje o spôsobe jeho výroby. Teda či ide o emulziu (kozmetický krém a  mlieko – lotion) gél (napríklad gél po holení, na vlasy), suspenziu (napríklad zubná pasta, mejkap), kvapalný prípravok (napríklad šampón, pleťová voda - lotion), práškový prípravok voľný (napríklad zásyp na plienkovú oblasť, sypký pleťový púder), práškový prípravok kompaktný (napríklad do guľôčok zlisovaný púder na líčka), sprej (napríklad toaletná voda alebo sprejový lak na vlasy), pena (napríklad pena na holenie, penové tužidlo na vlasy).

Iné kritérium je delenie podľa veku (kozmetika pre deti do troch rokov, pre mládež v puberte, pre zrelý vek), podľa rodového určenia (kozmetika pre ženy, pre mužov, univerzálne výrobky pre celú rodinu).

 

Ochrancovia životného prostredia hodnotia kozmetické výrobky – podľa ekologických a naturálnych vlastností kozmetických látok a technológií, etiky testovania surovín a hotových výrobkov.

Doc. Ing. Jarmila Hojerová, PhD.
Fakulta chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave


ISSN 1335-9878

Pozri tiež

Predplatné

Sponzori

Inzercia

You-Tube kanál Herby

Kanál Herby