Za posledné desaťročie sa výrazne zvýšilo užívanie rastlinných doplnkov športovcami. Mnohí športovci siahajú po rastlinných látkach predovšetkým kvôli rastu svalov a spaľovaniu tukov, a to sa považuje za spoločensky prijateľnejšie ako užívanie anabolických steroidov. Liečivé rastliny obsahujú rôzne sekundárne metabolity, ktoré majú rôzne biologické účinky. Mnohé rastliny majú dôležitú úlohu pri stabilizácii oxidačného poškodenia neutralizáciou voľných radikálov a reaktívnych foriem kyslíka. V tejto súvislosti niekoľko štúdií zdôrazňuje význam liečivých rastlín v znižovaní oxidačného stresu, ktorý je vyvolaný cvičením. Tým sa zvýši regenerácia svalov a zabezpečí sa energia potrebná pre intenzívne cvičenie. Niektoré rastliny pozitívne vplývajú aj na psychickú bdelosť, stimulujú metabolizmus spaľovania tukov a zlepšujú svalovú výkonnosť.

Ženšen a adaptogény

Ženšen je jedným z najpopulárnejších rastlinných doplnkov výživy v športe a je pravdepodobne najštudovanejšou bylinou z hľadiska fyzického výkonu. Pojmom ženšen sa označujú viaceré rastlinné druhy z čeľade Araliaceae, napríklad ázijský ženšen, kórejský ženšen (všehoj ázijský/ženšen pravý = Panax ginseng), americký ženšen/ženšen severoamerický (Panax quinquefolius) a sibírsky ženšen (všehojovec štetinatý/eleuterokok ostnitý = Eleutherococcus senticosus).

Ženšeny obsahujú veľa dôležitých vitamínov (A, B, C a E), minerály (železo, horčík, draslík a fosfor), vlákninu, proteíny, fenolové látky, saponíny, konkrétne ginsenozidy (v ázijskom ženšene) a eleuterozidy (v sibírskom ženšene). Ženšenové saponíny sa štruktúrne podobajú na kortikosteroidy, predovšetkým na kortizol, čo má za následok ich protizápalový, antioxidačný, imunostimulačný a anabolický účinok, ďalej stimulujú mozgové funkcie a zvyšujú výkonnosť. Ženšen patrí medzi adaptogény, čiže napomáha telu vyrovnávať sa so stresom a potláčať jeho nežiaduce účinky. Výrazne zvyšuje regeneráciu organizmu, výkonnosť počas stresu, stimuluje syntézu proteínov, nástup účinku však prichádza približne po štyroch týždňoch užívania. Malé množstvo (≤ 200 mg/deň) extraktu z čínskeho ženšenu zlepšuje kognitívnu a anaeróbnu výkonnosť u netrénovaných jedincov, uľahčuje mitochondriálnu aktivitu počas cvičenia. Dlhodobé užívanie zlepšuje kardiorespiračné funkcie a znižuje koncentráciu laktátu v krvi, čím sa zlepší fyzická výkonnosť.

Podobne účinkujú aj iné adaptogénne rastliny, napríklad rozchodnica ružová - rozchodnice růžová (Rhodiola rosea), schizandra čínska - klanoplaška čínská (Schisandra sinensis) alebo vitánia opojná - vitánie snodárná (Withania somnifera). Podľa štúdie, v ktorej užívali hokejisti extrakt z vitánie po dobu 8 týždňov, sa zvýšila hodnota hemoglobínu a VO2max (maximálna rýchlosť spotreby kyslíka – ukazovateľ aeróbnej výkonnosti) v porovnaní s placebom. Podobné výsledky sa ukázali aj v štúdii s cyklistami.

Rastliny s obsahom kofeínu

Kofeín je prírodná látka, ktorá sa vyskytuje v semenách kávovníka (Coffea arabica), semenách koly - kolovníka (Cola nitida), v listoch cezmíny - cesmíny (Ilex paraguariensis), v listoch čajovníka - kamélie (Camellia sinensis) a v paulínii (Paulinia cupana). Kofeín pôsobí antagonisticky na adenozínové receptory v mozgu, čím odstraňuje únavu. Na srdce pôsobí stimulačne, a tým zvyšuje frekvenciu akcie srdca. Na hladké svalstvo bronchov pôsobí dilatačne, na priečne pruhované svalstvo pôsobí naopak stimulačne, čím sa zvyšuje svalová výkonnosť....

PharmDr. E. Trajčíková, PhD.


ISSN 1335-9878

Predplatné

Sponzori

Inzercia

You-Tube kanál Herby

Kanál Herby