Svalové kŕče sú nepríjemný bolestivý stav, ktorý zažil prakticky každý z nás. Príčiny ich vzniku sú rôznorodé, rovnako ako aj ich rozsah. Najčastejšie však sprevádzajú akútne či chronické svalové preťaženie a defi cit minerálov. Najbežnejšie sa objavujú kŕče dolných končatín alebo chrbtového svalstva.

Kŕče má na svedomí zväčša znížená hladina niektorých minerálov, najmä draslíka, horčíka a vápnika, pri nedostatočnom prívode kvalitných tekutín v priebehu záťaže a po nej, absencia niektorých vitamínov skupiny B či vitamínu E. Môže však ísť aj o prejav ochorení (napríklad ischemickej choroby dolných končatín, žilovej nedostatočnosti, neurologických ochorení, zníženej funkcie štítnej žľazy…), či nežiaduci vedľajší účinok niektorých liekov (na odvodnenie, neuralgické problémy či na krvný tlak a znižovanie hladín cholesterolu). Silné stiahnutie svalstva môže byť tiež signálom chorobne vyklenutých medzistavcových platničiek s útlakom nervových koreňov, svalového ochorenia (myopatia), začínajúcej cukrovky, alebo užívania návykových látok (dopingové produkty, alkohol, antidepresíva). Ďalšou možnou príčinou sú však napríklad aj kŕčové žily. V takom prípade sa svalové kŕče najčastejšie objavujú v pokoji alebo v spánku, bývajú sprevádzané pocitom unavených nôh, niekedy aj opuchmi a jasne viditeľnými rozšírenými žilami presvitajúcimi pod kožou. Ich spúšťačom môžu byť aj takzvané vnútorné kŕčové žily, čo sú rozšírené hĺbkové žily, ktoré nie sú však zrakom viditeľné.

Pri kŕčoch svalov dolných končatín sú zväčša atakované svaly v oblasti lýtok, v menšej miere svaly stehien, najmä na zadnej strane, čo často súvisí s ich skrátením či nerovnovážnym zaťažením. V oblasti chrbtových svalov bývajú najčastejšie postihnuté svaly šije alebo bedrovej oblasti. Vzniknuté ťažkosti sú buď dôsledkom nedostatočného krvného zásobenia pracujúceho svalu potrebnými živinami alebo poruchou odplavovania odpadových látok, ktoré vznikajú pri svalovej práci. Je to vlastne akási ochrana pred ďalším poškodením svalu.

Ak opomenieme nepríjemne vnímanú bolesť, tak kŕče tohto druhu väčšinou rizikové nie sú a po náprave (odstránení príčiny ich vzniku) väčšinou ani netrvajú nebezpečne dlho.

Ako sa pred svalovými kŕčmi chrániť?

V rámci prevencie svalových kŕčov je nevyhnutná primeraná pohybová aktivita (vhodné sú chôdza, jazda na bicykli, plávanie), zníženie nadváhy, diétne opatrenia (obmedzenie nadmerného príjmu alkoholu, kávy, fajčenia). V prípade skrátenia svalov na dolných končatinách pomáha ich naťahovanie. Odporúča sa absolvovať tiež podologické vyšetrenie, ktoré posúdi stav nožnej klenby – jej vychýlenie z normálu môže byť jednou z príčin svalových kŕčov dolných končatín. Pri kŕčoch chrbtového svalstva pri svalovej dysbalancii môže pomôcť fyzioterapia.

Základom ochrany pred svalovými kŕčmi je však dostatočný pitný režim a dopĺňanie chýbajúcich živín, predovšetkým minerálov (ich hladiny možno zistiť z odberu krvi).

Účinná pomoc čistých prírodných látok

Na prevenciu a odstránenie kŕčov je vhodné siahnuť po nasledovných nutrientoch:

  • Draslík (kálium, potassium)
  • Horčík (magnézium)
  • Vápnik (kalcium)

...

MUDr. P. Malovič


You-Tube kanál Herby

Kanál Herby