Prestížny časopis dTest podrobil testu kvality doplnky výživy s kyselinou listovou. Medzi najlepšími aj Jamieson KYSELINA LISTOVÁ

Kyselina listová je súčasťou génov a chromozómov každej bunky. Keďže je kľúčovým vitamínom pre správny vývoj dieťaťa, o jej dostatočný príjem by mali dbať najmä ženy, ktoré plánujú otehotnieť i ženy počas tehotenstva. Tento zaujímavý vitamín, ktorý sa označuje aj ako vitamín optimizmu, dohliada tiež na celkovú psychickú pohodu a spoločne s ďalšími vitamínmi radu B podporuje zdravie srdca a ciev, ako aj pamäti.

Prečo by mala mať kyselina listová prím v tehotenskom jedálničku? Tento zaujímavý vitamín sa podieľa na procese delenia buniek, čím prispieva k rastu zárodočných tkanív počas tehotenstva.  Pod dohľadom má všetky procesy bunkového delenia a rastu – tvorbu červených krviniek, syntézu DNA (molekuly nesúce genetickú informáciu), rast tkanív a funkciu buniek. Má priaznivý vplyv na regulárny vývoj bielych krviniek a normálny spôsob rastu. Jeho nedostatok v organizme žien môže mať na svedomí reprodukčné problémy, potrat či predčasný pôrod, abláciu placenty, zvýšenú hladinu homocysteínu, nízku pôrodnú hmotnosť novorodenca. Kyselina listová dohliada na optimálny vývoj nervovej sústavy dieťaťa, pomáha chrániť dieťa pred poruchami neurálnej trubice, mozgu i ďalšími závažnými komplikáciami. Príjem kyseliny listovej pred otehotnením a na počiatku tehotenstva pôsobí ako účinná prevencia vrodených zdravotných problémov dieťaťa – znižuje ich riziko až o 50 – 70 %.  


Pred otehotnením by ženy mali užívať 400 µg kyseliny listovej denne, a to v potravinovej forme doplnenej výživovým doplnkom – keďže miecha a mozog dieťaťa sa vyvíjajú v prvých týždňoch tehotenstva, je vhodné kyselinu listovú prijímať aj niekoľko mesiacov pred plánovaným otehotnením. Tehotná žena by mala jej denný príjem zvýšiť na dvojnásobok, najlepšie vo forme prírodného, dobre vstrebateľného doplnku výživy. Pri dojčení potreba kyseliny listovej vzrastá v ešte väčšej miere, podľa prof. MUDr. RNDr. Vilíma Šimánka, DrSc., z Ústavu lekárskej chémie a biochémie Univerzity Palackého v Olomouci,  v tomto čase potrebuje organizmus matky dopĺňať si až 1000 µg za deň.

Ktoré potraviny sú zdrojom kyseliny listovej?

Kyselina listová sa nachádza v zelenej zelenine s veľkými listami – napríklad v kapuste či špenáte, v brokolici, v pečeni, vajciach a strukovinách. Jej podiel v ovocí je naopak veľmi malý, okrem pomarančov, banánov a melónov. Nájdeme ju tiež vo vaječnom žĺtku, mliečnych výrobkoch, strukovinách, ryži či cestovinách, ako aj v hovädzej, bravčovej a tresčej pečeni. Veľké množstvo kyseliny listovej sa nachádza tiež v pivovarských kvasniciach. Pozor však na tepelnú úpravu potravín, varením sa takmer úplne zničí už za niekoľko minút.

A ako je to s doplnkami výživy s kyselinou listovou?

Obsahujú účinnú látku v deklarovanom množstve, tak ako to sľubujú na etikete výrobku. Odpoveď na túto otázku dal nedávno renomovaný časopis dTest, ktorého vydavateľom je Občianske združenie spotrebiteľov TEST*. Chemickým analýzam na obsah kyseliny listovej podrobil 20 výživových doplnkov.


Najviac účinnej látky v jednej tablete bolo nezávislým testovaním zistené pri kanadskom prírodnom vitamíne  Jamieson Folic Acid 1000 µg/1 mg (ešte viac, ako bolo deklarované výrobcom), ktorému v celkovom hodnotení zahŕňajúcom zároveň aj maximálnu výdrž jedného balenia (s počtom dní 100/3,3 mesiaca) patrí 2. miesto.


Prírodnú kyselinu listovú Jamieson možno označiť doslova za triumf vlastného firemného výskumu a vývoja kanadského výrobcu prírodných vitamínov Jamieson Laboratories. Vyrába sa z prírodných surovín, ktoré neobsahujú žiadne cukry ani konzervačné látky. Pre organizmus je biologicky dostupnejšia, telo ju vie lepšie spracovať ako syntetické vitamíny.

Dôležitým doplnkom výživy na podporu zdravia tehotných žien, dojčiacich matiek a pre fyzický i duševný vývoj detského organizmu je tiež jedinečný komplex prírodných vitamínov, minerálov a ďalších živín v multivitamíne Prenatal COMPLETE s identickým obsahom kyseliny listovej  – 1000 µg/kapsula.  Prípravok pomáha znížiť riziko možných porúch vývinu dieťaťa, podporuje tvorbu materského mlieka, urýchľuje popôrodné zotavenie a posilňuje imunitu.

Pohladenie nervov

Za výdatnej pomoci kyseliny listovej sa v mozgových a nervových bunkách tvoria tzv. hormóny šťastia, sérotonín a noradrenalín, ktoré významne podporujú dobrú náladu a duševnú sviežosť. Navodzujú pohodu, zaháňajú únavu, zvyšujú schopnosť koncentrácie a pôsobia proti depresiám. Posledné výskumy poukázali na fakt, že približne 30 % nervovo labilných pacientov má výrazne zníženú hladinu kyseliny listovej v krvi.
(reklamný článok)


You-Tube kanál Herby

Kanál Herby