Liečivé rastliny/Léčivé rostliny - časopis vydavateľstva Herba

Časopis o zdraví, fytoterapii, výžive, prírodnej kozmetike | Viac ako 50 rokov zaujímavého čítania
Články písané odborníkmi | ...vyliečime, spríjemníme, navoniame, potešíme, poradíme...

Všetky čísla

Vláknina pre zdravie

Už ste o nej určite počuli. Naša nedávna minulosť sa na vlákninu dívala zvysoka. “Nedáva žiadne vitamíny, minerály, ľudský organizmus ju nedokáže využiť. V našej strave je zbytočná. Preč s vlákninou!” hlásali fanatici a podporovali každé odstraňovanie vlákniny z potravy: vymieľanie obilnín na bielu múku, výrobu koncentrovaných potravín ako tuky, mliečne výrobky, propagovanie mäsa, vajec... Ako by to nestačilo, vypúšťali fámy o škodlivinách v zelenine a celozrnných výrobkoch. Aká škoda! Dôsledky sú žalostné: nárast výskytu srdcovocievnych ochorení, rakoviny, metabolických chorôb, veľký stupeň obezity. Dnes už vieme o vláknine viac a samé dobré veci. Na ľudský organizmus má celú škálu pozitívnych účinkov:

  • spomaľuje vstrebávanie jednoduchých cukrov (výhodné pre diabetikov) a udržiava hladinu krvného cukru bez extrémnych výkyvov (dôležité pri chudnutí – vedeli ste napríklad, že ak človek zvýši príjem vlákniny o 14 g denne, klesne jeho príjem energie takmer o 10 %)
  • zväčšuje objem a hmotnosť stolice, skracuje čas prítomnosti potravy v zažívacom trakte a zvyšuje frekvenciu stolice, čím zlepšuje hygienu čreva
  • zrieďuje obsah toxických látok, viaže organické a anorganické jedy, čím chráni organizmus pred ich vstrebaním do krvi
  • podporuje rast priaznivých črevných baktérií (prebiotický účinok)
  • zlepšuje výživu črevnej sliznice
  • bráni premene žlčových kyselín na rakovinotvorné látky
  • viaže cholesterol a upravuje hladinu krvných tukov, čím bráni vzniku a progresii  aterosklerózy

Odkiaľ získať pre seba dostatok vlákniny? Existujú síce aj vlákninové koncentráty, ale Americký výbor pre výživu neodporúča ich pridávanie do potravy často a vo veľkej miere. Prednostne sa odporúčajú potraviny s obsahom vlákniny: strukoviny, zelenina, ovocie, obilniny, celozrnné výrobky, orechy a semená. Mäso, vajcia, mliečne výrobky žiadnu vlákninu neobsahujú. Ideálna denná dávka je 40 g vlákniny. A to je dosť! Bez prirodzených potravín to nejde! Ani von, ani dnu.

Ryžová vláknina

Naturálna ryža je jedna z najhodnotnejších obilnín, ale má jednu značnú praktickú nevýhodu: varí sa priemerne 40 – 50 minút. Pre zaneprázdnených máme určité riešenie – ryžovú vlákninu...

(od firmy ASP www.aspsk.sk) obsahuje asi 20% ryžovej vlákniny, veľký podiel nenasýtených mastných kyselín, vitamíny E, B1 a B3, horčík a antioxidanty. Z nich spomeňme aspoň flavonoidy, karotenoidy a gama-oryzanol, ktorý má široké využitie v liečbe tráviacich ťažkostí. Ryžová vláknina sa dá úspešne využiť aj ako pomocná liečba  hypercholesterolémie alebo zápchy. Tí,  ktorí chcú schudnúť určite ocenia dlhší pocit zasýtenia po jej konzumácií. Ako pri každom vlákninovom doplnku, aj tu netreba zabúdať na pravidelný pitný režim.