Liečivé rastliny/Léčivé rostliny - časopis vydavateľstva Herba

Časopis o zdraví, fytoterapii, výžive, prírodnej kozmetike | Viac ako 50 rokov zaujímavého čítania
Články písané odborníkmi | ...vyliečime, spríjemníme, navoniame, potešíme, poradíme...

Všetky čísla

Nebojte sa opaľovania!

Chrániť sa môžete aj stravou

Z každej strany počúvate o ochrane kože pred UV žiarením a ja Vám chcem poradiť: nechráňte sa hystericky. Je pravda, že nadmerné pôsobenie UV žiarenia na pokožku zvyšuje riziko jej zhubného ochorenia. Na strane druhej je UV žiarenie takmer nenahraditeľným faktorom, ktorý podporuje tvorbu vitamínu D. Ide o látku, ktorej aktívna forma (kalcitriol) sa dnes považuje (vzhľadom na to ako funguje) skôr za hormón. Z akejsi nostalgie mu však budem hovoriť vitamín. Vitamín D (kalciferoly - pre tých, čo chcú, aby boli veci zložitejšie) reguluje predovšetkým hladinu vápnika a fosforu v krvi. Tá je dôležitá pre normálny rozvoj a zdravie kostí a zubov, činnosť srdca, nervov a svalov (dostatok vitamínu D znižuje riziko pádu a zlomenín kostí). Vitamín D je potrebný pre delenie buniek a reguláciu imunitného systému: u starších ľudí zlepšuje jeho podávanie vo forme výživového doplnku imunitu a deriváty vitamínu D sa úspešne využívajú v liečbe psoriázy. Znižuje riziko vzniku sklerózy multiplex a má protirakovinový účinok - niekoľko nedávnych dôveryhodných štúdii ukázalo, že dostatok vitamínu znižuje riziko rakoviny prostaty, hrubého čreva, konečníka a dokonca aj kože.

Zdá sa vám to dôležité? Tak sa starajte o to, aby ste mali vitamínu D dostatok, pretože najnovšie analýzy ukazujú, že ľudia v industriálne rozvinutých krajinách trpia nedostatkom tohto dôležitého prvku. Nielen preto, že jedia málo potravín, ktoré obsahujú vitamín D, ale najmä pre obavy z rakoviny kože sa panicky vyhýbajú slnku a jeho žiareniu. Pritom najúčinnejšia forma vitamínu D vzniká práve vplyvom UV žiarenia v koži. Ak to nejde prostredníctvom slnka, tak (najmä u starších ľudí) použite tablety, ale mali by ste vedieť, že výživové doplnky obsahujú menej účinnú formu D2.

Ochrana pred slnkom na tanieri

Leto je už tu a je načase vychutnať si slnko, vodu a teplé noci. Doprajte si dostatok slnka a nebojte sa opáliť, ale ochrana pred spálením a poškodením sa slnečnými lúčmi je nevyhnutná. Ponúkame vám zoznam potravín, ktoré vám v tom pomôžu.

Zopár jednoduchých zmien v jedálničku pomôže ochrániť vašu pokožku pred spálením, starnutím a dokonca aj rakovinou.

Samozrejme, aj naďalej by ste mali používať krémy na opaľovanie, nezabúdať na pokrývku hlavy a vyhýbať sa priamemu slnku počas najhorúcejšej časti dňa. Toto je návod ako dostať tie najlepšie ochranné faktory na tanier a do seba.

Mrkva

Mrkva je plná beta-karoténu, ktorý chráni pokožku tým, že UV žiarenie rozptyľuje a zabraňuje jeho prieniku hlbšie do kože. Vedci z Nemeckej univerzity vo Witten-Herdecke podávali denne 25 mg beta-karoténu v kombinácii s inými karotenoidmi dobrovoľníkom s bledou pokožkou počas 12 týždňov pred vystavením sa slnku. Zistili, že beta-karotén im poskytol prirodzenú úroveň ochrany, ktorá zodpovedá ochrannému faktoru 2 až 4. Pol druha veľkej mrkvy denne zodpovedá zhruba 25 mg beta-karoténu.

Veľké množstvo beta-karoténu a iných karotenoidov (je ich viac ako 600!) obsahujú aj marhule, špenát, paradajky, červený melón...

Ochranu kože a všetkých buniek v tele poskytuje prednostne prirodzený beta-karotén, pretože syntetický obsahuje výlučne all-trans izoméry a podľa doterajších informácií, sa môže stať táto forma beta-karoténu vo veľkých dávkach nebezpečná - podporuje oxidáciu (možno preto fínske štúdie z roku 1996 preukázali väčšie riziko rakoviny pľúc u fajčiarov, ktorí užívali syntetický beta-karotén v tabletách). Prirodzená zmes izomérov beta-karoténu z rastlinných potravín obsahuje aj 9-cis izomér, ktorý poskytuje silnú antioxidačnú ochranu. Otázka, prečo veľké dávky syntetického beta-karoténu podporujú vznik niektorých druhov rakoviny, kým prirodzené rastlinné zdroje beta-karoténu majú ochranný účinok, nie je stále úplne vyriešená, ale všeobecne sa akceptuje názor, že rozdiel spočíva v prítomnosti cis-izomérov v rastlinných karotenoidoch. Takže namiesto tabliet jedzte radšej potraviny plné prirodzených žltých, oranžových a zelených farieb. Doprajte si ich čo najčastejšie!

Strava plná dobrých potravín Vám poskytne určitú ochranu, avšak aj napriek tomu treba naďalej dodržiavať nasledujúce odporúčania:

  • používajte opaľovacie krémy s primeraným ochranným faktorom, ktoré bránia prieniku UVA a UVB lúčov,
  • počas horúcich dní sa chráňte pred najsilnejším žiarením,
  • slnečnému žiareniu sa vystavujte len postupne, vyhýbajte sa spáleniu pokožky a na poludnie radšej zamierte do chládku,
  • nefajčite - každé potiahnutie z cigarety vytvára totiž bilióny voľných radikálov, ktoré urýchľujú slnečné starnutie pokožky,
  • okamžite navštívte lekára, ak zbadáte na koži nezvyčajné škvrny alebo znamienka, ktoré zmenili svoj vzhľad,
  • noste kvalitné slnečné okuliare - chránia vaše oči pred ničivými účinkami veľkého množstva UV lúčov, ktoré sa spájajú so vznikom makulárnej degenerácie alebo sivého zákalu.