Liečivé rastliny/Léčivé rostliny - časopis vydavateľstva Herba

Časopis o zdraví, fytoterapii, výžive, prírodnej kozmetike | Viac ako 50 rokov zaujímavého čítania
Články písané odborníkmi | ...vyliečime, spríjemníme, navoniame, potešíme, poradíme...

Všetky čísla

Liečivé rastliny proti jarnej únave a stresu

Zima bola tento rok mimoriadne bohatá na mínusové teploty, zamračenú oblohu a sneh. O to viac nás tešia prvé jarné lúče. S príchodom jari sa často sa cítime unavení a ospalí, máme bledú pleť a kilogramy navyše. Môže sa tiež dostaviť citeľná strata fyzických síl s častými výkyvmi nálady, ktoré môžu vyústiť až do depresie. To všetko sú (pri vylúčení uvedených príznakov prameniacich z iných diagnóz) klasické symptómy jarnej únavy.

Cez zimu človek prirodzene inklinuje k teplej strave, ktorá je často energeticky výdatná, bohatá na tuky. Znížená konzumácia čerstvého ovocia a zeleniny spôsobuje deficit vitamínov a minerálov plniacich ochrannú funkciu. Náhle oteplenie spôsobuje väčšine populácie spomalené reakcie až stav malátnosti. Typické jarné prílevy teplého vzduchu a vzápätí studeného v krátkom časovom slede, ale tiež rozdiely tlaku vzduchu a celý komplex faktorov súvisiacich s frontálnymi poruchami – sú stresujúce nielen pre pacientov s rozličnými ochoreniami, ale aj pre zdravých ľudí.

Organizmus môže na všetky tieto zmeny reagovať negatívne, čo sa prejavuje neprekonateľným pocitom vyčerpanosti a citeľnou stratou fyzických síl. V niektorých prípadoch sa môže objaviť ranný pesimizmus, podráždenie, prudké zmeny nálad, nesústredenosť, nechutenstvo alebo sklon k prejedaniu sa, bolesti chrbtice a svalov, potenie, búšenie srdca alebo migrény bez zdravotných príčin. Únavu však môžu spôsobovať aj ďalšie faktory, typické pre dnešnú dobu: mnoho hodín strávených za počítačom, dlhý pobyt v klimatizovanom prostredí, nedostatok spánku, zlý pitný režim, dlhodobý stres a privysoké pracovné tempo, ktoré môžu viesť ku vzniku únavového syndrómu. V porovnaní s jarnou únavou, ktorú citliví ľudia čoraz ľahšie zvládajú vďaka lepšej informovanosti a prístupu, sa incidencia chronického únavového syndrómu z roka na rok zvyšuje. Medzi postihnutými prevládajú ľudia s veľkým zmyslom pre povinnosť a zodpovednosť, sú zvyknutí podávať maximálny výkon, nešetria sa, prepínajú svoje sily a nedokážu oddychovať. Niektorí odborníci označujú toto ochorenie aj ako „chrípku mladých a úspešných“.

Môže však postihnúť ľudí v ktoromkoľvek veku, dokonca aj deti. Prvenstvo v skupine chronicky unavených patrí ženám vo veku medzi 25. až 45. rokom života. Ženy sú v tomto veku psychicky aj fyzicky viac zaťažené. Popri odvedenej práci v zamestnaní sa ešte starajú o manžela a deti, prípadne aj o rodičov a popritom mnohé študujú, robia kariéru. Kým jarná únava nie je až taká závažná, chronická únava predstavuje oveľa väčšie riziko. Obidvom sa však dá predísť alebo ich ľahšie prekonať....

Existuje aj celý rad „trikov“, ktoré človeka dokážu naštartovať do nového dňa:

  • vhodné je po prebudení zostať ešte chvíľku ležať, ponaťahovať sa – posilní sa prekrvenie a ľahšie sa vstáva
  • postaviť sa na päť minút k otvorenému oknu a zhlboka dýchať. Kto má vhodné podmienky – môže sa s privretými očami započúvať do ticha, ktoré ruší len štebotanie vtákov a načerpávať psychickú energiu
  • dostatočne vetrať obytné priestory
  • vyhľadávať slnečného svetlo – telo ho potrebuje na tvorbu vitamínu D a látok, ktoré zlepšujú náladu
  • vychutnávať farby – farby liečia, vedeli to už lekári v staroveku. Nepodceňujme silu rozkvitnutých tulipánov alebo narcisov, ktoré rozžiaria celý domov. Červená a žltá farba sú nabité energiou
  • vyhýbať sa stresovým situáciám a naučiť sa oddychovať
  • nepodliehať zlým náladám, ale zamerať sa na činnosti, ktoré prinášajú radosť – šport, stretnutie s priateľmi, kino, dobrú knihu
  • treba sa tiež veľa smiať
Home Archív Všetky čísla 2009 2/2009 Liečivé rastliny proti jarnej únave a stresu