Liečivé rastliny/Léčivé rostliny - časopis vydavateľstva Herba

Časopis o zdraví, fytoterapii, výžive, prírodnej kozmetike | Viac ako 50 rokov zaujímavého čítania
Články písané odborníkmi | ...vyliečime, spríjemníme, navoniame, potešíme, poradíme...

Všetky čísla

Osteoporóza – tichá epidémia 21. storočia

Definícia osteoporózy

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je osteoporóza „systémové ochorenie skeletu, definované ako zníženie obsahu kostnej hmoty a narušenie mikroarchitektúry kostného tkaniva, zapríčiňujúce zvýšenú krehkosť, čo vyúsťuje do zvýšeného rizika zlomenín už pri minimálnom úraze.“
Prevenciu tohto ochorenia je najvhodnejšie začať už od útleho veku. Rednutie kostí začína okolo 30. roku života (v niektorých prípadoch aj skôr).
Sami si môžeme zvoliť vhodný spôsob života a spôsob stravovania. Zákernosť ochorenia spočíva v tom, že sa veľmi dlhý čas neprejavuje a je bez príznakov, zväčša dovtedy, kým človek neutrpí nejakú zlomeninu.
Až pokročilá osteoporóza sa prejavuje bolesťami chrbta, znížením telesnej výšky (hrbením sa), pálivými bolesťami medzi lopatkami, najmä pri státí, sedení, ktoré sa v ľahu zmierňujú. Tieto prejavy môžu signalizovať aj mikrozlomeniny vnútri kosti a začínajúcu deformáciu stavcov. Ak sa prejaví prudká bolesť, môže to znamenať aj zlomeninu stavca.

Medzi hlavné rizikové faktory vzniku osteoporózy patria faktory neovplyvniteľné: pohlavie (častejší výskyt u žie), genetické vplyvy (v niektorých rodinách je výskyt častejší), rasové – biela rasa, vplyvy geografické a klimatické.
Faktory ovplyvniteľné: spôsob života, telesný pohyb, strava bohatá na vápnik, fajčenie, množstvo alkoholu, príjem biofosfátov, kortikoidov, riziko pádov atď.

Čo môžeme sami urobiť:

Mali by sme sa vyhýbať nevhodným diétam, hladovaniu, prekysleniu organismu (ketoacidóze) v dôsledku nesprávneho stravovania – dochádza k vyplavovaniu vápnika z kostí treba regulovať príjem soli, cukru, živočišných bílkovin, fosfátov (limonády, údeniny) a kofeínu.
Vápnik zo stravy sa lepšie vstrebáva, ako vápnik dodávaný vo forme liekov alebo výživových doplnkov.Uprednostniť by sme preto mali vhodné zdroje vápnika: mlieko, jogurt, tvaroh, tvrdé syry, losos, sardinky, mak, strukoviny, lieskové oriešky, mandle, sézamové semienka, sója, brokolicu, ovsené vločky, tmavé pečivo).

treba sa dostatočne sa pohybovať a cvičiť, vyhýbať sa fajčeniu
pri užívaní výživových doplnkov je vhodné užívať vápnik spolu s horčíkom a alebo s vitamínom D, najlepšie po jedle.

Upozornenie:

O užívaní vápnika vo forme potravinového doplnku je vhodné sa poradiť so svojím lekárom pri ochoreniach štítnej žľazy a obličiek, tiež při užívaní tetracyklínu a iných antibiotík.

Home Archív Všetky čísla 2009 6/2009 Osteoporóza – tichá epidémia 21. storočia